پرش به محتوا

دانشگاه تل آویو

مختصات: ۳۲°۰۶′۵۰″ شمالی ۳۴°۴۸′۱۵″ شرقی / ۳۲٫۱۱۳۸۹°شمالی ۳۴٫۸۰۴۱۷°شرقی / 32.11389; 34.80417
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانشگاه تل آویو
אוניברסיטת תל אביב
شعار«اوج علمی اسرائیل، افتخار قوم یهود»
نوعسراسری (دولتی)
بنیانگذاری شده۱۹۶۳ میلادی
رئیسایتامار رابینویچ
دانشجویان۲۹۰۰۰
موقعیتتل آویو، اسرائیل
وبگاه
بلوار دانشکده مهندسی دانشگاه تل آویو

دانشگاه تل آویو (در عبری: אוניברסיטת תל אביב) نام بزرگ‌ترین دانشگاه کشور اسرائیل است. دانشگاه تل آویو، دانشگاهی دولتی است و در شهر تل آویو قرار دارد. با وجود این‌که دانشگاه تل آویو سال‌ها پس از تأسیس دانشگاه عبری اورشلیم برپا شد، ولی به سرعت توسعه یافت و در ظرف چند سال به بزرگ‌ترین دانشگاه اسرائیل با ۱۰۶ بخش و دانشکده و ۹۰ مرکز پژوهشی و علمی و دو مدرسه تحصیلات عالی را نیز زیر نظارت خود دارد.

دانشگاه تل‌آویو در سال ۱۹۵۶ شکل گرفت، زمانی که سه واحد آموزشی به هم پیوستند تا این دانشگاه را تأسیس کنند. محل اصلی دانشگاه با مساحت ۶۹ هکتار (۱۷۰ اکر) در محله رمات آویو شهر تل‌آویو واقع شده بود که بعدها به ۸۹ هکتار (۲۲۰ اکر) گسترش یافته است.[۱][۲]

دانشگاه تل‌آویو یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی در شهر تل‌آویو، اسرائیل است. با بیش از ۳۰٬۰۰۰ دانشجو، این دانشگاه بزرگترین دانشگاه کشور است.[۳] واقع در شمال غربی تل‌آویو، این دانشگاه مرکز آموزش و تحقیقات شهر است و شامل ۹ دانشکده، ۱۷ بیمارستان آموزشی، ۱۸ مرکز هنرهای نمایشی، ۲۷ مدرسه، ۱۰۶ دپارتمان، ۳۴۰ مرکز تحقیقاتی و ۴۰۰ آزمایشگاه می‌باشد. این دانشگاه در رده ۷ ام جهان توسط شاخص داده‌های PitchBook قرار دارد.

موزه مردم‌شناسی دانشگاه تل آویو به نام «خانه پراکندگی‌ها» یا «موزه ملت یهود»، وابسته به دانشگاه تل آویو است و در مجموعه دانشگاه واقع شده‌است.[۴][۵] موزه مردم یهود یک مؤسسه است که داستان پیوسته‌ی مردم یهود را روایت می‌کند. این موزه در تاریخ ۱۰ مارس ۲۰۲۱ به عموم بازگشایی شده است و به جشن و کاوش تجربیات، دستاوردها و روح جامعه یهودی از زمان‌های کتاب مقدس تا به امروز می‌پردازد.[۶] این مؤسسه از طریق برنامه‌های آموزشی خود، سعی دارد تا ارتباط مردم یهود را با ریشه‌هایشان برقرار کند و هویت یهودی شخصی و گروهی آنان را تقویت کند. موزه داستان چندگانه‌ای از فرهنگ، ایمان، هدف و اعمال یهود را ارائه می‌دهد، به عنوان یک دیدگاه از تاریخ و تجربه‌های جامعه یهودی امروز.[۷]

تاریخچه

[ویرایش]

ریشه‌های دانشگاه تل‌آویو به سال ۱۹۵۶ بازمی‌گردد، زمانی که سه موسسه تحقیقاتی: دانشکده حقوق و اقتصاد تل‌آویو (تأسیس شده در سال ۱۹۳۵)، موسسه علوم طبیعی (تأسیس شده در سال ۱۹۳۱) و موسسه آکادمیک مطالعات یهودی (تأسیس شده در سال ۱۹۵۴) – به هم پیوستند تا دانشگاه تل‌آویو را تشکیل دهند. ابتدا تحت نظارت شهرداری تل‌آویو فعالیت می‌کرد، اما در سال ۱۹۶۳ استقلال به دست آمد و جورج اس. وایز از آن سال تا ۱۹۷۱ به عنوان نخستین رئیس دانشگاه فعالیت داشت.[۸][۹] در همان سال، محل دانشگاه در منطقه رمات آویو با مساحت ۱۷۰ اکر (۰.۶۹ کیلومتر مربع). رؤسای بعدی آن عبارتند از: یووال نعمان از ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۷، حیم بن‌شاهار از ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۳، موشه منی از ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۱، یورام دینشتاین از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۹، ایتامار رابینوویچ از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶، زویی گالیل از ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹، یوزف کلافتر از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ و آریل پورات از سال ۲۰۱۹.[۹]

دانشگاه همچنین نظارت تحصیلی بر مرکز طراحی فناوری در حولون، دانشگاه جدید تل‌آویو-یافا، و دانشکده فنی افیکا در تل‌آویو را نیز بر عهده دارد. ایستگاه فضایی وایز در منطقه میتسپه رامون در صحرای نقب واقع شده است. دانشگاه تل‌آویو بیش از ۱۳۰ موسسه و مرکز تحقیقاتی دارد.[۱۰]

مرکز مطالعات خاورمیانه و آفریقای دانشگاه تل آویو

[ویرایش]
کنیسه سیمبالیستا و مرکز میراث یهود در دانشگاه تل آویو، اثر ماریو بوتا

دانشکده مطالعات خاورمیانه و آفریقای دانشگاه تل آویو، یکی از مهم‌ترین مراکز مطالعات خاورمیانه در جهان محسوب می‌شود.[۵]

مرکز ایران‌شناسی دانشگاه تل آویو

[ویرایش]

دانشگاه تل آویو همچون دیگر دانشگاه‌های مهم کشور اسرائیل، دارای مرکز ایران‌شناسی است. هم‌اکنون ریاست «بخش ایران‌شناسی» دانشگاه تل آویو برعهده پروفسور داوید منشری است.[۱۱] تحقیقات منشری درباره سیاست، جامعه و دین ایران، اسلام سیاسی شیعه و تاریخ آموزش در خاورمیانه تمرکز دارد.[۱۲]

دانشجویان و دانشکده ها

[ویرایش]
استادیوم ورزشی سرپوشیده دانشگاه تل آویو.

هم‌اکنون دانشگاه تل آویو در حدود ۲۹۰۰۰ دانشجو دارد. برخی از دانشکده‌های دانشگاه تل آویو عبارت‌اند از:

  • انواع دانشکده‌های علوم مهندسی
  • دانشکده هنرهای زیبا
  • دانشکده علوم کامپیوتر
  • دانشکده عالی مدیریت
  • دانشکده عالی قضایی
  • دانشکده علوم پزشکی
  • دانشکده عالی تربیت معلم
  • دانشکده عالی علوم طبیعی
  • دانشکده عالی علم و مواد
  • دانشکده علوم انسانی

استادان برجسته

[ویرایش]
دانشکده ریاضیات دانشگاه تل آویو.

جستارهای وابسته

[ویرایش]

پانویس

[ویرایش]
  1. Pullen, Lee and Lars Lindberg Christensen (2010). Postcards from the Edge of the Universe: An Anthology of Frontline Astronomy from Around the World. ESO. Page 96. ISBN 9783923524648.
  2. Bard, Mitchell Geoffrey and Moshe Schwartz (2005). 1001 Facts Everyone Should Know About Israel. Rowman & Littlefield. Page 95. ISBN 9780742543584.
  3. "Tel Aviv University ranked first in Israel by QS World University Ranking". The Jerusalem Post | JPost.com. 2023-07-02. Retrieved 2024-03-24.
  4. «نورها و سایه‌ها، داستان ایران و یهودیان»، رادیو فردا
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ نمایش‌گاه مربوط به یهودیان ایران در تل آویو، بی‌بی‌سی فارسی
  6. Klein Leichman, Abigail. "Tel Aviv's Museum of the Jewish People gets $100m Makeover". Retrieved April 12, 2021.
  7. "Koret Foundation Gives $10 million to Tel Aviv's Museum of the Jewish People". Jewish Telegraphic Agency. January 18, 2017.
  8. Who's who in Israel and in the work ... January 21, 2011. Archived from the original on April 28, 2021. Retrieved September 29, 2011.
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ Basch_Interactive (1980-01-01). "Presidents of Tel Aviv University | Tel Aviv University". English.tau.ac.il. Archived from the original on 2020-02-18. Retrieved 2020-02-18.
  10. "Research Centers and Institutes | Tel Aviv University". english.tau.ac.il. Archived from the original on 2012-06-22.
  11. سمینار اینترنت در ایران، در دانشگاه تل آویو: ایرانیان در زمینه اینترنت بسیار پیشرفته هستند، وب‌گاه رسمی وزارت خارجه اسرائیل
  12. "David Menashri, PhD". Scholars for Peace in the Middle East. Retrieved 2016-06-07.

منابع

[ویرایش]